Die zehn Gebote

  • USA The Ten Commandments (mehr)
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USA, 1956, 220 min (TV-Fassung: 127+89 min)

Vorlage:

Dorothy Clarke Wilson (Buch), J.H. Ingraham (Buch) (mehr)

Kamera:

Loyal Griggs

Besetzung:

Charlton Heston, Yul Brynner, Anne Baxter, Edward G. Robinson, Yvonne De Carlo, Debra Paget, John Derek, Cedric Hardwicke, Nina Foch, Martha Scott (mehr)
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Inhalte(1)

Das bildgewaltige Bibelepos erzählt die Geschichte von Moses, der das jüdische Volk aus der ägyptischen Gefangenschaft befreit und ins heutige Israel führt. Im antiken Ägypten: Als der Pharao von einer Prophezeiung hört, der Verkündung der Ankunft eines Erlösers, der das jüdische Volk aus der ägyptischen Sklaverei befreien wird, lässt er alle jüdischen Neugeborenen ermorden. Nur der junge Moses überlebt, in einem Korb versteckt treibt er den Nil hinab. Ausgerechnet die Schwester des Pharaos findet ihn und nimmt ihn als ihren Sohn auf. Jahre später ist Prinz Moses strahlender Held des ägyptischen Volkes, zum Stolz seines Vaters Ramses I. und zum Ärger seines Cousins Ramses II. Moses' Geliebte Prinzessin Nefretiri ist eigentlich Ramses II. versprochen, den sie verachtet. Sie ist getrieben von der Idee, Moses auf dem Thron zu sehen, um ihn heiraten zu können. Doch der sieht das Leid des hebräischen Volkes und fühlt sich verantwortlich. Als er von seiner wahren Herkunft erfährt, entsagt er allen Vorzügen des Lebens am Königshof und kehrt zu seiner leiblichen Familie in die Sklaverei zurück. Ramses II. wird zum Pharao ernannt, und der missgünstige und rachsüchtige König verbannt Moses ins Exil der Wüste, wo er in einem Hirtendorf ein neues Leben anfängt. In einer Vision erscheint ihm Gott, der ihn mit der Botschaft betraut, zurückzukehren und die Israeliten aus der Gefangenschaft zu befreien. Mit der Hilfe Gottes, der Plagen über die Ägypter bringt, gelingt es Moses, sein Volk zu befreien und durch die Wüste nach Israel zu führen. (arte)

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Kritiken (3)

lamps 

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Englisch The longest among the longest classic great movies fulfilled my expectations to the tee. Megalomaniac sets, hundreds of extras, breathtaking rear projections and top actors dressed in beautiful period costumes. But the inventiveness of the direction is not even close to William Wyler’s or David Lean’s and The Ten Commandments, though majestic and almost flawless narratively, formally speaking, is like a poor relative of the very best big movies of the period. What I mean mostly is the static staging of the scenes in interiors – the special effects and the climactic action sequences (in particular the parting of the Red Sea) are still superb. And Charlton Heston and Yul Brynner couldn't be cast better. 80% ()

kaylin 

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Englisch If you think of something as a historical Hollywood epic, this might be it. The religious issues are quite emphasized here, but it's also quite nice how it's filmed. There are magnificent scenes, some rich in special effects, although it doesn't look as good today, but overall, it fits well with the story. Charlton Heston as Moses was an excellent choice. ()

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Lima 

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Englisch In its day, a national event. Taking inflation and currency development into account, The Ten Commandments is the 5th highest-grossing film in American cinemas of all time with almost 900 million in box-office receipts (by the way, the top two are Gone With The Wind and Star Wars). Unfortunately, Cecil B.de Mille seems to have been stuck in the silent era. The whole film has a kind of static theatrical stylization, even during long scenes the camera doesn’t move from the same place, leaving the actors to recite their dialogues in a mechanical manner, full of unnatural pathos. After almost 4 hours, this stiff pathos and lack of directorial inventiveness, which would have refreshed the film a bit, becomes quite tiresome. Still, I give it 4*, perhaps for the aura of old, seductively megalomaniacal Hollywood that permeates the whole film. The plethora of high-end studio sets is almost breathtaking. And the special effects? The Oscar for visual effects was, I believe, well deserved. The animated rear projections, which look spectacular and not at all out of place (as was usual at the time) and the sequence of the march across the Red Sea is absolutely breathtaking and unique for its time (even today it’s very evocative). I can't really fault the visuals, but considering the exorbitant runtime, it's hard to repeat this epic Old Testament "trip" a second time. ()

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