Ein zum Tode Verurteilter ist entflohen

  • Frankreich Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut (mehr)
Trailer 1

Inhalte(1)

Lyon 1943. Nachdem der französische Leutnant Fontaine wegen Spionage verurteilt wurde, hat er nur eines im Kopf: Ausbrechen. Lyon, 1943: Zweiter Weltkrieg. Der französische Leutnant Maurice Fontaine sitzt wegen Spionage in einem Wehrmachtsgefängnis. Bereits zu Beginn des Films wagt er einen Fluchtversuch, der misslingt. Besessen von der Idee, zu entkommen, sucht er verzweifelt nach Mitteln und Wegen. Unterdessen macht er die Bekanntschaft der anderen Insassen. Kaum einer hat überhaupt noch einen Funken Hoffnung auf ein Entkommen. Je mehr ihm die Hoffnungslosigkeit der anderen klar wird, desto hartnäckiger verfolgt Fontaine sein Ziel und nutzt jedes Mittel, jede Gelegenheit aus, um die Tür zur Freiheit ein Stück zu öffnen. Dabei verhält er sich so unauffällig wie möglich. Als der Tag der Hinrichtung naht, stecken die Deutschen den erst 16-jährigen Jost in seine Zelle. Der Leutnant kann sich nicht sicher sein, ob er dem Jungen seinen Fluchtplan anvertrauen kann oder ob er es vielleicht mit einem Spion zu tun hat. Lange abwartend, geht er zuletzt das große Risiko ein und weiht Jost ihn in seinen Plan ein. Wird ihnen die gemeinsame Flucht gelingen? (arte)

(mehr)

Kritiken (3)

Prioritäten setzen:

Gilmour93 

alle Kritiken

Englisch In the head, thousands of alternatives go through a cycle of proposal, assessment, and rejection. Time is abundant yet so fleeting... The peak of tension in Bressonian anatomy of prison escape is the sound of the guard's soles approaching up the stairs. Otherwise, it’s a stripped-down procedural porn of unnecessary emotions, which certain enthusiasts can derive just as much pleasure from as when Llewelyn Moss makes a hook out of coat hangers to pull the money bag from the motel vent. Although mommies didn’t see it, Andy Dufresne definitely watched it, and perhaps even Tango and Cash did too, if only out of the corners of their eyes. ()

lamps 

alle Kritiken

Englisch Prison Break French style, and incredibly realistic. The intimate narrative may be as cold as a penguin’s butt, and the supporting characters seem like mere necessary backdrops in their behaviour and speech, but as a depiction of real, depressing events I believed it. Sometimes there is strength in simplicity, and this classic film, although not among the most typical representatives of this saying, is an example of it. 70% ()

kaylin 

alle Kritiken

Englisch An extremely interesting film, which is very calm in its execution, despite being about a prison escape. Its poetics make it a film noir, but one without action, and it is very slow-paced. But that doesn't matter at all, because watching everything unfold through the eyes of the one trying to escape creates enough tension, along with strong, emotional moments. Even without music. It can be done if you want to; you just need to understand the film and its possibilities. ()